Monday, July 28, 2008

Avansbäckens kanjon - igen

I juni fick jag och Simon Berglund bära förbi en 2,5 kilometer lång kanjon i Avansbäcken när vi var de första att paddla denna å. Kanjonen såg magiskt bra ut och innehåller tre vattenfall över 5 meter höga, men den var alldeles för svår i det höga vattenståndet i juni. I slutet av juli bestämde vi oss för att dra dit igen för ett nytt försök. Denna gång blev det jag, Dennis Franzén, Simon Berglund och Fredrik Laestadius.

Tyvärr visade sig Avansbäcken vara helt snustorr, man kunde nästan gå torrskodd över fåran. Istället blev det en canyoningtur för att utforska poolerna under vattenfallen. Jag tycket det var grymt kul eftersom jag aldrig kört canyoning tidigare. Vi simmade bakom vattenfallen och hoppade utför höga klippor (på bilden ser ni mig hoppa utför Storväggsfallet).

På kvällen åkte vi istället och körde nedre Gausta som är ett säkert kort och sedan drog vi vidare mot Norge...

Foto: Dennis Franzén

No comments: