Thursday, January 11, 2007

The Hairy Lemon och gänget

(Supertalangen Peter Csonka gör en Misty Flip på Club Wave)

Efter en snabb visit och forsta fard pa "Dag 1"-strackan bar det av fran Nile River Explorers camp ner till den tropiska paradison The Hairy Lemon. On ligger i Nilen nagra mil nedstroms NRE-campen och man kommer endast at den via en kort battur eller enklast genom att helt enkelt paddla over med kajaken. Denna camp ar finare och vanligtvis lite lugnare an NRE och ligger vid upptaget for Dag 2-turen. (turerna ar dopta efter vad man kallar dem inom raftingen).
Dessutom ligger den basta lekvagen pa hela Nilen bara nagra minuters paddling fran on. Detta ar ett paradis for paddlare och vi hann inte mer an installera oss i var banda, en liten stuga med tva baddar innan de andra borjade paddla ivag mot vagen.

Vagen ar valdigt brant och nastan gron och nedanfor ar vattnet valdigt turbulent men ingenting farligt annat an att man ibland far rolla en extra gang. For att komma ut pa vagen maste man anvanda ett rep (typ som tow-in surfing) eftersom vattnet ar sa snabbt. Jag missade mina fyra forsta forsok, men sen kom jag underfund med tekniken och har inte haft nagra problem. For vissa kan det ta langre tid att lara sig.

(Barn i en by i Bujagali nära NRE-campen)

Korde lite avvaktande i borjan eftersom jag ar en aning radd for den stora kraften i vagen om man skulle gora en rejal wipeout. Men andra passet gick lite battre och nu nar jag kort nagra dagar pa lite andra stallen ar jag sugen pa specialen igen.

Ganget vi paddlar med domineras av britter, de ar en sex stycken plus oss svenskar och syskonen Wegman fran Holland . De flesta har kommit hit ensamma for att hooka upp med nya vanner har nere. Stamningen ar mycket bra i detta gang och vi har haft grymt roligt bade pa och utanfor vattnet. Festerna ar helt vilda och det har inte varit manga lugna stunder. Anton och Pringles underhaller oftast oss andra med en oandlig rad av galna "lekar" och vad. Nagon sa vid ett tillfalle att se dem var som ett avsnitt av "Retards gone wild" och det later som en bra beskrivning ;-) De kor standigt sten, sax och pase om olika mer eller mindre dumma pahitt. For nagra dagar sedan lat Anton flata in flator av forlangningshar i sitt pubishar. Nagra minuter senare forsokte britterna satta eld pa flatan och det slutade senare med att de ryckte loss den. Igar gjorde Anton och Pringles varsin helkroppsvaxning for att ta bort all harvaxt... och ja det ar i denna stil det rullar pa. Det fina ar att vi har det mesta dokumenterat pa bild.
(Steve Fisher chefar på sin hemmavåg - Nile Special)

Mycket annat har ocksa hant de senaste dagarna, men det ar svart att hinna med att skriva ner allt. Namnas kan ju att vi varit hemma hos Steve Fisher pa hans privata o 500 m fran Nile Special och tagit en hel el foton pa honom in action. Vi har ocksa surfat en annan grym vag som heter Hair of the Dog och tyvarr knackte jag min egen paddel dar nar jag paddlade ut till vagen. Det sliter pa utrustningen att paddla har nere.

En annan grym grej ar att vi gjort en intervju med Ugandas forsta och enda kvinnliga paddlare. Det lar ni komma att hora mer om sa smaning om.

Det ar grymt varmt har, kanske 35 grader och 27 vattnet enligt Anton. Men nar man ar ute och paddlar ar det absolut inte for varmt utan jatteskont. Det kan vara anstrangande nar man ar pa land mitt pa dan och man blir lite hangig, men jag hade nog trott att et skulle vara varre. Annu har jag heller inte lyckats branna sonder mig helt, men vi far val e hur det gar framover. Ikvall blir det avskedsfest for Jim och Frasse som aker hem i morrn.

No comments: