Saturday, January 20, 2007

Nile Special och Club Wave

(Britten Pas rockar på Nile Special)

Har spenderat ytterligare nagra dagar nere pa The Hairy Lemon. Nagra minuters paddling bort ligger Nile Special den mest kanda och av de flesta ansedd som den basta vagen pa Nilen. Denna del av Nilen regleras av en en damm vid Owen falls. Det innebar att man varje natt drar ner pa vattnet och sedan okar det dagtid nar det behovs mer el. Regleringen innebar ocksa att vattenstandet i princip ar detsamma aret om. (Forutom att man just nu har lagra vatten an normalt pa grund av att man tappat for mycket ur Vctoriasjon tidigare. Troligtvis kommer nivaerna vara tillbaka pa normalt inom ett ar.)

Nere pa the Lemon ar vattnet darfor lagt pa formiddan och stiger sedan under dagen. Pa formiddagen ar darfor den tredje stora brytande vagen i vagtaget bast. Nile Special funkar bast sa sent som mojligt innan det blir morkt vid 19 da vattnet ar som hogst. Den tredje vagen kallas Club Wave (efter olen Club pa samma vis som olen Nile special som bada gors av Nile Breweries). Club wave har val kanske en liknande hojd som Paltvalsen nar den ar stor, men den ar betydligt bredare och den sidan ar bast dar man gor hogerhandtrick. Dvs surf vanster. Bakvattnet ar stort och man kan kora hur mycket som helst och inga farligheter bakom. Skillnaden mot specialen ar att den ar hogre, brantare, gronare och inte speciellt bred samt mycket latt att flusha fran.

Nagot jag tycker ar intressant ar det faktum att Matkakoskivagen i Tornealven faktiskt ar lite hogre och storre an Nile Special. Visserligen sa ar ju Specialen mycket mindre nu an normalt men anda. Detta ar ju en varldskand vag som folk vallfardar hit for att paddla samtidigt som vi har vagor i Sverige som ar lika stora och lika bra men som ingen kanner till utanfor var lilla krets av freestylepaddlare i Sverige. Det finns dock en stor skillnad och det ar att dessa vagor ALLTID funkar varje dag aret om eftersom vattenstandet ar detsamma. Dessutom ar det varmt och skont sa att det verkligen blir ett noje att plaska runt i vattnet. Det ar manga landslagspaddlare har fran olika lander och fler kommer nog att komma innan VM i Canada i April. Den som imponerat mest pa mig hittills ar Peter Csonka fran Slovakien. Han kom 5:a i Varldscupen forra aret och ar sjukt grym. Otroligt konsistent i sina trick. Han satter de absolut fetaste Misty Flipsen som jag har sett live. Mycket imponerande.

Tyvarr har mitt gamla problem med vanster armbage gjort att jag inte kunnat paddla lika hart och mycket som jag skulle vilja pa en san har plats och nu bar det snart av hem till Sverige igen. Det ska bli gott att komma hem och dra pa sig skidorna!

(Många av de lokala barnen hänger nere vid vågen för att titta på)

Efter att ha fatt lite perspektiv pa paddlingen har sa kan man val saga att om man paddlar med nagon som kan forsarna och linjerna sa ar det inte speciellt svar eller farlig paddling. Jag har (tyvarr?) annu inte lyckats fa stryk i en enda vals eftersom jag inte sjalvmant gett mig in i nagon. De normala turerna man kor kanns som III-IV bigwater och det ar sallan man maste halla nagon exakt linje. Det handlar mest om stora vagtag dar det bara galler att halla sig uppratt. Det som dock kan vara ett problem ar att det ar mycket svarare att rolla har an hemma pa mindre vatten. Det ar kraftiga vagor och virvlande bakvattenskanter sa det ar latt hant att man far gora flera extra forsok. Men man vanjer sig vid detta och det var mest de forsta dagarna som man kande sig som en nyborjare igen. Skulle man dessutom olyckligtvis raka simma sa ar det oftast inga daliga konsekvenser och vattnet ar ju varmt sa det ar ingen fara.

Det ar lite for omstandigt att lagga upp bilder just nu sa jag far nog vanta med det tills jag kommer hem till Sverige. Men jag har en hel del grymma foton...

No comments: